Uudised

Noa laev – kuidas püstitati maailma suurim puidust karkasskonstruktsioon

13. jaanuar 2021

Noa laev – kuidas püstitati maailma suurim puidust karkasskonstruktsioon

„Ja Jumal ütles Noale: Ehita endale goferipuust laev selliste mõõtude järgi: laeva pikkus on 300 küünart; laius on 50 küünart ning kõrgus on 30 küünart. Ning korralda sinna alumine, teine ja kolmas [elupaik]. Ja siis Ma korraldan maa peal veeuputuse... Ning Noa tegi kõik: nii nagu Jumal käskis, nii ta tegi.“ Esimesest Moosese raamatust.

Laev on maailmas üks märgilisemaid religioosseid sümboleid. Legende veeuputusest ning laevast eksisteerib igal pool, kus elab inimesi: sellised lood on säilinud rohkem kui 200 kultuuris üle kogu maailma. Seetõttu, kui uue temaatilise pargi loojad USA-s Kentucky osariigis projekti erinevaid variante käsitlesid, osutuski Laev ilmselgeks valikuks.



Inspiratsioon on tekkinud soovist luua pereatraktsiooni, mis ergutab inimesi Piibli ajalugu kaasajal ümber mõtestama. Noa laeva rekonstrueerimisele Williamstowni linnas Kentucky osariigis kulus veidi üle pooleteise aasta ning seda peetakse maailma suurimaks eraldiseisvaks puidust karkasskonstruktsiooniks. Selle ehitamisele kulus 7300 m3 puitu. Eksponaatide jaoks mõeldud kolmest tasandist ja ülemisel tekil asuvast 600-kohalisest restoranist koosnev laev võtab sama palju ruumi kui poolteist jalgpalliväljakut ning selle mõõt vastab poolhaagistega 500 veoauto mõõdule. Kuigi korraldajatel on plaanis korraga sisse lasta maksimaalselt 3000 inimest, mahutab laev kuni 10 000 inimest.


Disain

Idee kuulub Answers in Genesise president Ken Hamile ja Patrick Marshile, kes on Floridas asuvas Universal Studios filmistuudios filmidele „King Kong“ ja „Lõuad“ atraktsioone loonud maailmakuulus kunstijuht. Projekt „Laev“ sai alguse paberilt, kui Patrick Marshi ideenäidised ühendati Indiana ettevõtte Troyer Group kogemusega ehituse ja arhitektuuri valdkonnas. Ettevõte on tuntud ameerika farmerituru ehitamise poolest Indiana osariigis asuvas Elkharti linnas. Turg kujutab endast USA suurimat puidust tugedega kuuri. LeRoy Troyer Troyer Groupist töötas välja The Ark Encounteri nime saanud lõbustuspargi arhitektuuriplaani ning palkas amišitest ehitajaid, kellega on ta juba enne koostööd teinud ning kes on teada-tuntud tisleritöö meistrid.





Esimene küsimus, mis arhitektidel tekkis, oli üllatavalt lihtne: kui pikk on küünar? See minevikust pärit pikkusmõõt võrdub pikkusega alates küünarnukist kuni kõige pikema sõrme otsani. Projektis „Laev“ kasutati heebrea allikatest saadud mõõtühikut – küünart pikkusega 51,8 cm, mille tulemusena oli Laev 155,5 m pikk, 15,2 m kõrge ja 25,9 m lai.


Puiduvarustus

Üks suuremaid probleeme, millega ehitajad silmitsi seisid, oli vajalikus koguses ja suuruses saematerjali tarnimine.

Siin kohtume Denveri lähedal asuva ettevõttega Colorado Timberframe, kes väidab end olevat Põhja-Ameerika suurim ja eesrindlikem puitkarkasside tootja. See on tohutult suur tehas, mis on varustatud uusimate tehnoloogiate ja puidutöötlemisseadmetega, sealhulgas lintsaepingiga Wood-Mizer LT15.



Ükspäev sai Colorado Timberframe’i omanik Keenan Tompkins ühelt oma töötajalt e-kirja, milles oli öeldud: „Kui me oleme Põhja-Ameerika suurim puitkarkasside tootja, miks ei võiks me luua kõige suuremat puitkarkassi?“ Keenan võttis Troyer Groupiga ühendust just siis, kui laeva kujundus oli lõpule jõudmas ja kiiresti oli vaja puidutarnijat. „Nad kahtlesid, kas üks ettevõte saaks selle mahuga hakkama,“ ütleb Keenan. „Ütlesime, et jah, viime kogu projekti lõpule. Valmistame igas suuruses saematerjali vastavalt teie spetsifikatsioonile.“
 

Materjali lahtisaagimine

Colorado Timberframe sai lepingu ja asus kohe tööle. Puitkarkassi konstruktsiooni ehitamiseks oli vaja 3500 m3 raskeid palke. Iga üksiku puitelemendi suurus on täpselt määratletud. Igasse prussi oli konstruktsiooni kokkupanekuks vaja puurida põkud ja sooned. „Võtsime inimesi juurde ja lõppkokkuvõttes töötasime aasta jooksul kolmes vahetuses 24 tundi ööpäevas, 6 päeva nädalas,“ räägib Keenan. „Meeskond koosnes 25 inimesest: käsikettsaagidega saemehed, masinaoperaatorid, mahalaadijad. Lisaks tuleb arvestada montaažibrigaadi: meil oli veel 10 meest, kes töötasid amišitega Laeva territooriumil.“

Kõik Laeva sees kasutatavad kandilise ristlõikega saematerjalid valmistati hariliku ebatsuuga puidust, mis on kasvatatud Oregonis Washingtonis ja Briti Columbias Kanadas. „Metsaveohaagiseid oli kokku 120,“ ütleb Keenan. „Me tõime kogu selle töötlemata saematerjali sisse ja lõikasime selle suuruse järgi, kuna insenerikavades olid saematerjali lõplike mõõtmete osas väga konkreetsed nõuded. Siin aitas Wood-Mizeri pink meid tõesti palju. Ligikaudu pool Laeva puitkarkassist käis läbi saeraamist LT15.“





Lintsaepink LT15 on osa Wood-Mizeri algtaseme saeraamide liinist. Selliseid pinke ostavad sageli puidutööstuse entusiastid või algajad saemehed. Kuid pingil on eripära: kuna selle säng koosneb segmentidest, mida saab lisada, suudab masin palke lõigata peaaegu ilma pikkusepiiranguteta. Seetõttu kasutavad sellised ettevõtted nagu Colorado Timberframe pikendatud sängiga LT15 saeraame ainult ärilistel eesmärkidel. „LT15 saeraam oli protsessi oluline osa,“ ütleb Keenan. „Esiteks saematerjali lõikamiseks vajalikuks suuruseks ja teiseks oli selle projekti saematerjal tohutult suur ning pidime ise oma kaubaalused vastavalt tellimusele valmistama. Seega valmistati kõik kaubaalused LT15 saeraamil lõikmetest ja jäätmetest. Kujutage ette, kui palju kaubaaluseid oli vaja 3500 m3 saematerjali jaoks!“

Pingil kasutati Wood-Mizeri 4/32 ja 10/30 DoubleHARD-saage, kuid terad olid kohandatud rustikaalse pinnaviimistluse saavutamiseks, nagu projekt ette nägi. „Arhitektid soovisid, et puit oleks maalähedase iseloomuga ning näeks välja nagu töötlemata saematerjal,“ ütles Keenan. „Muutsime tera, et lõikepind näeks välja nagu tavalisest saeveskist tulnud.“
 

Edasised ettevalmistused

Niipea kui sobiva suurusega talad olid lõigatud, algas teisese töötlemise protsess: uue CNC-masinaga puuriti igasse talasse maksimaalse täpsusega sooned, augud ja palju muud. „Saematerjal juhiti läbi CNC K2I Hundeggeri masina. Meil on nelja jala laiune roomikkonveier, nii et saime hakkama 120 cm laiuste, 50 cm kõrguste ja 18,3 m pikkuste taladega. Selle masina tellisime suurte äriprojektide jaoks. See teostab kõiki traditsioonilisi toiminguid: tappliiteid, samuti puurimisi ja pilusid, mistahes sooni ja süvendeid, mida on vaja terasplaatide kinnitamiseks või puitühenduste jaoks.“





Kuid mitte kogu puitu ei olnud vaja muuta kandilisteks prussideks. Laeva ehitusplaani kohaselt kulgeb alumisest korrusest kuni selle kõige tipuni 66 massiivset palki, mille pikkus on 16,8 m. Need sammastena kasutatud palgid olid putukate poolt kahjustatud kuusetüved. „Püüdsime tahtlikult kasutada võimalikult palju metsa raadamise käigus tekkinud puitu,“ ütles Keenan. Colorado Timberframe on nende massiivsete palkide pööramiseks ning vastavalt vajadusele põkkude ja soonte lõikamiseks loonud spetsiaalse tööriista. Kõike tegi käsitsi kuueliikmeline meeskond, kellel kulus ühe palgi töötlemiseks kaks täispäeva.

Vaatamata tihedale ajakavale suutis Colorado Timberframe tellimuse täielikult ja õigeaegselt täita, töötades projekti kallal veidi üle aasta ning jätkates samal ajal oma teistele klientidele puitkarkassmajade ehitamist. „Enne terase ja betooni leiutamist töötasid inimesed puiduga ja tegid uskumatuid asju,“ mõtiskleb Keenan. „Nii et see projekt on omamoodi tagasitulek lätete juurde, kuid seda tänapäevases kontekstis.“

Keenan jagas, et edu võtmeteks olid projekti juhtimine, korraldamine ja planeerimine. „Ilma Henning Mundita, meie saksa puidutöölise ja mu partnerita – ei oleks me hakkama saanud,“ ütles Keenan. „Mina isiklikult arvan, et ta on USA parim puuraidur.“
 



Ehituskäik

Umbes 2000 kilomeetrit Colorado Timberframe’i tehasest Kentuckys ida pool algas 2014. aasta augustis Noa Laeva vundamendi rajamine. Ala puhastati ja eemaldati 380 000 m3 pinda. Laeva enda ehitamist alustati 2015. aasta juunis.  

Laeva plaan nägi ette puitkonstruktsiooni paigaldamist 3,6 m kõrgusele maapinnast 102 betoontoele. Kui puit saabus Kentuckysse, hakati ehitama maailma kõige massiivsemat puidust karkasskonstruktsiooni. Nagu on selle ehitustehnoloogia puhul tavaks, jagati Laeva raam 2D sektsioonide ridadeks, mida nimetatakse „paineteks“. Iga tüki või „painde“ kokkupanekul ja paigale panemisel kasvas kolmemõõtmeline struktuur. Kumer kokkupanek tehti maapinnal kõrgematel puidust platvormidel, nii et kõik puitelemendid olid joondatud ja neid sai ühendada nagu hiiglaslikku puslet.



Esimene „paine“ kaalus 12,5 tonni ning selle kokkupanek ja paigaldamine võttis aega kaks nädalat. Kaks väiksemat kraanat tõstsid selle vertikaalsesse asendisse ja seejärel tõstis suur kraana „painde“ betoonkanduritele. Järk-järgult omandas amiši ehitusmeeskond kogemusi ja projekti lõpuks paigaldati „paindeid“ nädalas kaks tükki. Kui projekt oli lõpu poole jõudmas, tõi üks amiši puuseppadest Orie Lehman ehitusplatsile oma Wood-Mizer LT40 mobiilse saeveski ja saagis valmis laeva sisse ja välja paigaldatavate pinkide jaoks sadu laudu.
 

Fakte Noa laeva ehitamisest

• Laeva kaal – 15 800 tonni
• Tulekahju väljapääsud on mõeldud kuni 10 000 inimese teenindamiseks
• Konstruktsiooni kõikide aspektide jaoks on valminud 5000 lehte jooniseid
• Parkla mahutab kuni 4000 autot
• 600-kohaline restoran asub katusel
• Kasutatud on 15 150 vineerilehte
• 27 000 ruutmeetrit bambuspõrandat
• 67 467 taladesse puuritud ava
• 95 tonni teraslehti ja metallühendusi
• 7300 m3 konstruktsiooni jaoks kasutatud puitu
• 5435 rasket puittala
• 300 000 kruvi
• 50 000 vaiakest ja polti




Laeva külastamine

Temaatiline lõbustuspark The Ark Encounter on avatud laiemale publikule. Seda konstruktsiooni nimetatakse nüüd kaheksandaks maailmaimeks. Sajad inimesed töötasid koos, et saavutada ühine eesmärk: luua maailma suurim eraldiseisev puitkarkass. Tänu selliste ettevõtete nagu Colorado Timberframe ja Troyer Group vajalikele kogemustele, teadmistele, varustusele ja pühendumusele meelitab põnev projekt The Ark Encounter ligi külastajaid üle kogu maailma.


Wood-Mizeri lintsaeraamid Laeva ehitamisel


Lisaks LT15 pingile töötas Colorado Timberframe’is Noa laeva projektis veel vähemalt kaks Wood-Mizeri saeraami. Esimesi talasid saagis LT70 lintsaepink täiesti projekti alguses esitlustseremoonial „Vaiakesed ja talad“. Lisaks kasutati LT40 mobiilset saeraami projekti lõpukuudel kohapeal puidujääkidest laudade lõikamisel, et neid kasutada Laeva viimistluses.





Name:
Email:
Subject:
Message:
x

Wood-Mizeri pressikeskus

Te olete Wood-Mizeri – maailma juhtiva lintsaagide ja saepinkide tootja – pressikeskuse lehel. Siit leiate ettevõtte uudiseid, seadmete kasutamise lugusid ning videointervjuud saepinkide omanikega.

Iga lugu on äriidee või uus lähenemine, mis aitab oma ärile teise pilguga vaadata. Kui otsite uusi tehnoloogiaid või mõtlete oma projektist saetööstuses, siis olete sattunud õigele kodulehele!


pressikeskus