Uudised

LT40 lintsaeraami ajalugu: saepea ja juhtpaneeli evolutsioon

5. mai 2022

LT40 lintsaeraami ajalugu: saepea ja juhtpaneeli evolutsioon

Tänapäeval nimetatakse 1982. aastal loodud Wood-Mizer LT40 saeraami legendaarseks, sest see avas inimestele uue mooduse muuta palke saematerjaliks. See võimaldas tavakasutajatel valmistada planke ja talasid kiiresti, tõhusalt ja, mis kõige tähtsam, mobiilselt. 80ndatel tähendas LT40 ilmumine kaasaskantavate saeraamide disainis uue suuna algust. Kuid LT40-l on eripära: LT40 saepea on sängi ühele küljele kinnitatud konsooliga. See eripära on alles jäänud, kuid LT40 konstruktsiooni on aastakümnete jooksul muudetud. Nende uuenduste käivitamise taga on kasvavad ohutusnõuded, klientide nõudmised efektiivsuse ja ergonoomika kasvuks ning kasutajate soovitatud lahendused.

Saepea ümarate külgedega ümbrises

Esimesteks 1990. aastatel Euroopas ilmunud saepinkideks olid LT30 ja LT40 mudelid, millel olid identsed saepead ja erineva pikkusega sängid. Algset kasutati saepead laialdaselt ka teistes mudelites, näiteks 1994. aastal välja antud LT25 saepingis, kus see oli käsitsi juhitav, ja sängil puudusid hüdraulilised funktsioonid. „LT25 oli atraktiivne pakkumine, kuna LT40 täisversioon oli 90ndatel keskmise poolaka jaoks üsna kallis,“ selgitab klienditeeninduse spetsialist Robert Fret. „Paljud kasutajad alustasid oma äritegevust LT25-ga ja lisasid järk-järgult oma Wood-Mizeri saeraamidele juurde uusi seadmeid. Lõpuks jõudsid nad sellise modifikatsioonitasemeni, et oma funktsioonide poolest oli see tegelikult klassikalise LT40 saeraamiga samaväärne.

Nüüd saab STANDARD versioonis LT40 saepea lõigata kuni 90 cm läbimõõduga palke. Saepea kuju on jäänud samaks – seda on kerge ära tunda korpuse ümarate külgede järgi. Saepea on paigaldatud ühele kahesambalisele mastile ja liigub laagritel piki sängi mööda terasvarrast. Paljud olulised komponendid ja tehnilised lahendused on jäänud muutumatuks, sest nagu eksperdid ütlevad, „kui miski töötab masinal hästi ja see on kasutajate poolt heaks kiidetud, ei tohiks me seda muuta,“ selgitab Wood-Mizeris 90ndate alguses karjääri alustanud kliendihaldur Dariusz Kujawa.





LT40 saepea paigaldati algselt mastile, kasutades kuue etteanderulli komplekti – neli üleval ja kaks all. 1996. aastal kasvas rullide arv kaheksani, ja tänaseks on neid üheksa. „Kui hakkasime kasutama raskemaid ja võimsamaid mootoreid, vajasime juhtvardal libisemiseks rohkem etteanderulle, mis aitab pea raskuse pinnale ühtlasemalt jaotada,“ selgitab Robert Fret.

Malmist rihmarataste läbimõõt on 483 mm. „Varem töötas vedav ratas kahel väiksemal laagril, kuid nüüd on see paigaldatud ühele kaherealisele laagrile, mis on palju tugevam,“ räägib Robert Fret.

Efektiivsuse suurendamiseks on ülekandemehhanismil nüüd kolmekordne veorihm (15 ja 18,5 kW elektrimootoritele) ja kahekordne veorihm (11 kW mootorile). „See on kindel lahendus, sest rihmaratas, mis edastab võimsust mootorilt võllile rihma kaudu, on täielikult kaitstud ja paigutatud lintsaest eraldatud kambrisse. Niiviisi ei saasta saepuru transmissiooni,“ selgitab Robert Fret.

Esimene 12 W alalisvoolul töötav koorija ilmus 1997. aastal ja järgnevatel aastatel muudeti see vahelduvvoolu versiooniks. „Koorija on kasulik tööriist, kuna see pikendab tera eluiga. Saehammaste külge keevitatud kõvasulamist otsad on 5 mm laiused ja õige reguleerimise korral teeb koorija palgi sisse lõike, eemaldades pinnalt koore- ja mustuskihi, et lintsaag saaks lõigata puhast puitu. See pikendab lintsae kasutusiga umbes 30 protsendi võrra,“ toob Dariusz Kujawa välja.




Uus elektrisüsteem

1988. aastal kasutusele võetud uus vahelduvvoolusüsteem oli LT40 saeraami väga oluliseks uuenduseks. Vahelduvvool annab palju suurema kontrolli saepea kiiruse ja etteande stabiilsuse reguleerimiseks. Varasemates alalisvoolusüsteemil töötavate masinate mudelites sõltus toitekiirus peamiselt aku seisukorrast. See modifikatsioon avas tee ka võimsamatele hüdrosüsteemidele.

„1996. aastal lisasime koos uue juhtpaneeliga toitesüsteemi täiendavad elektromagnetilised lülitid, et kaitsta trummellüliteid. Selle tulemusena oleme suutnud oluliselt pikendada nende lülitite eluiga. Samal ajal võeti saeraami erinevate funktsioonide jaoks kasutusele rohkem elektriohutussüsteeme, ja need töötavad enamikul meie masinatel ka täna,“ räägib Dariusz Kujawa.

Ergonoomiline ja funktsionaalne juhtpaneel

1992. aastal läbis LT40 saeraam põhjaliku uuenduskuuri – lisatiuus juhtpaneel, milles kõik saepingi funktsioonid on koondatud üheks juhtplokiks. See parandas tööohutust ja ergonoomikat ning võimaldas lisada mitmeid huvitavaid funktsioone. „Tegelikult algas pärast seda värskendust juhtpaneeli tõeline areng,“ ütleb Robert Fret.

1997. aastal tekkis esimene automaatne laua paksuse reguleerimise seade, mida tuntakse SimpleSet Setworksi nime all. See oli lihtne elektrooniline seade, mis põhines otse pea üles/alla etteandmise ahelale paigaldatud kodeerijal. „Lahendus polnud ideaalne, sest ahela määrdumisel läksid näidud segi. Nüüd saab elektrimootoriga LT40 masinat varustada erinevate PLC kontrolleril põhinevate automaatsete laua paksuse reguleerimise süsteemide valikuga – AccuSet1, PLC1, Accuset2, PLC2 ja SW7, SW8, SW9,” räägib Dariusz Kujawa.





„90ndate alguses Poolasse saabunud saeraamid kasutasid ainulaadset meetodit etteandekiiruse üles/alla reguleerimiseks. Tavalise inverteri asemel kasutati etteandekiiruse reguleerimiseks erineva läbimõõduga kolmeastmelist rihmaratast. Operaator pidi soovitud kiiruse saavutamiseks käsitsi muutma rihmaratta kiilrihma asendit. Tänapäeval kasutatava sae vertikaalliikumismehhanismi asemel võis operaator asetada etteanderattale vända käepideme ja reguleerida sae asendit käsitsi. Kuigi see võttis veidi kauem aega, umbes 10–15 sekundit, oli see täpne mehhanism,“ meenutab Dariusz Kujawa.

„Varem ei olnud LT40-l Setworksi elektroonilisi joonlaudu, nii et algajad operaatorid pidid õppima, kuidas kasutada laua paksuse mõõtmiseks kahte skaalat. Niipea kui Setworksi elektroonilised joonlauad tekkisid, muutus paksuse seadistamine kiiremaks ja lihtsamaks, nii et keegi ei taha vana meetodi juurde tagasi minna,” meenutab Robert Fret.




Saemehed jätkavad LT40 täiustamist

Saeraami kasutajad ja omanikud pakuvad sageli saeveski igapäevatöö kogemuse põhjal välja, mida saaks masinas paremaks muuta. Näiteks pakkusid kasutajad välja LT40 laiema saepeaga modifikatsiooni. 2020. aastal tuli turule saepingi uus versioon LT40WIDE, mille saepeal on laiem ava kuni 100 cm läbimõõduga palkide lõikamiseks. See on võimaldanud paljudel ettevõtetel oma tootlikkust oluliselt tõsta. „Kui varem oli vaja lõigata üle 1 m laiuseid palke, valmistas see operaatoritele omajagu raskusi. Standardne LT40 lubab maksimaalselt 90 cm läbimõõtu, kuid saemehed püüdsid siiski mootorsaagide ja kirveste abil lõigata suuremaid palke. LT40WIDE-ga saate selliseid palke rahulikult lõigata. Puidutöölised teavad, et lai laud näeb parem välja ja seda saab kallimalt müüa. Lisaks tähendab see ka rohkem võimalusi laia laua edasiseks lõikamiseks vastavalt puidumustrile,“ räägib Robert Fret.



***

Name:
Email:
Subject:
Message:
x

Wood-Mizeri pressikeskus

Te olete Wood-Mizeri – maailma juhtiva lintsaagide ja saepinkide tootja – pressikeskuse lehel. Siit leiate ettevõtte uudiseid, seadmete kasutamise lugusid ning videointervjuud saepinkide omanikega.

Iga lugu on äriidee või uus lähenemine, mis aitab oma ärile teise pilguga vaadata. Kui otsite uusi tehnoloogiaid või mõtlete oma projektist saetööstuses, siis olete sattunud õigele kodulehele!


pressikeskus